01.04.2015
Časť I.
Úvodné ustanovenia
§ 2 Pojmy
Na účely týchto Zásad sú definované nasledovné pojmy:
Rozpočet Rozpočet je základný nástroj finančného hospodárenia v príslušnom rozpočtovom roku, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcií obce v príslušnom rozpočtovom roku. Rozpočet obce je súčasťou rozpočtu sektora verejnej správy.
Viacročný rozpočet Viacročný rozpočet je strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky obce, v ktorom sú v rámci jeho pôsobnosti vyjadrené zámery rozvoja územia a potrieb obyvateľov najmenej na tri rozpočtové roky.
Rozpočtový proces Rozpočtový proces je zostavovanie, schvaľovanie, plnenie vrátane zmien, monitorovanie a hodnotenie rozpočtu obce, vrátane prípravy a schvaľovania záverečného účtu obce.
Návrh rozpočtu Návrh rozpočtu je ucelený súbor rozpočtových požiadaviek.
Programový rozpočet V súlade s § 4, odst. 5 zákona NR SR č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov obce programový rozpočet neuplatňuje.
§ 3 Základné ustanovenia
1. Obec zostavuje a schvaľuje svoj rozpočet a podľa neho hospodári.
2. Rozpočet obce sa zostavuje v súlade s platnou právnou úpravou najmenej na tri rozpočtové roky, ako tzv. viacročný rozpočet.
3. Viacročný rozpočet obce tvorí:
a) rozpočet obce na príslušný rozpočtový rok,
b) rozpočet obce na rok nasledujúci po príslušnom rozpočtovom roku,
c) rozpočet obce na rok nasledujúci po roku, na ktorý sa zostavuje rozpočet podľa písmena b).
4. Rozpočtový rok je zhodný s kalendárnym rokom. V rozpočte obce sa uplatňuje rozpočtová klasifikácia v súlade s osobitným predpisom.
5. Rozpočet obce sa vnútorne člení na:
a) časť, ktorá obsahuje bežné príjmy a bežné výdavky (ďalej len „bežný rozpočet“),
b) časť, ktorá obsahuje kapitálové príjmy a kapitálové výdavky (ďalej len „kapitálový rozpočet“),
c) časť finančných operácií.
6. Rozpočet obce podľa odseku 5 sa predkladá na schválenie obecnému zastupiteľstvu v členení minimálne na úrovni hlavnej ekonomickej klasifikácie, rozpočtovej klasifikácie
7. Obec je povinná zostaviť svoj bežný rozpočet ako vyrovnaný alebo prebytkový; kapitálový rozpočet sa môže zostaviť ako schodkový, ak tento schodok možno kryť zostatkami finančných prostriedkov obce z minulých rokov, návratnými zdrojmi financovania alebo je tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku. Ak je bežný rozpočet alebo kapitálový rozpočet zostavený ako prebytkový, možno prebytok príslušného rozpočtu použiť na úhradu návratných zdrojov financovania.
8. Súčasťou rozpočtu obce sú aj finančné operácie, ktorými sa vykonávajú prevody z peňažných fondov obce a realizujú sa návratné zdroje financovania a ich splácanie. Za finančné operácie sa považujú aj poskytnuté pôžičky a návratné finančné výpomoci z rozpočtu obce a ich splátky, vystavené a prijaté zmenky, predaj a obstaranie majetkových účastí. Finančné operácie nie sú súčasťou príjmov a výdavkov rozpočtu obce.
Obec môže na plnenie svojich úloh použiť aj :
a) prostriedky mimorozpočtových peňažných fondov,
Z rozpočtu obce sa uhrádzajú (výdavky) :
a) záväzky obce vyplývajúce z plnenia povinností upravených osobitnými predpismi,
b) výdavky na výkon samosprávnych funkcií podľa osobitných predpisov ,
c) výdavky na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy podľa osobitných predpisov,
d) výdavky spojené so správou, údržbou a zhodnocovaním majetku obce a majetku iných osôb, ktorý obec užíva na plnenie úloh podľa osobitných predpisov,
e) záväzky vzniknuté zo spolupráce s inou obcou alebo VÚC, prípadne s ďalšími osobami na zabezpečenie úloh vyplývajúcich z pôsobnosti obce vrátane záväzkov vzniknutých zo spoločnej činnosti,
f) výdavky vyplývajúce z medzinárodnej spolupráce obce,
g) úroky z prijatých úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí,
h) iné výdavky ustanovené osobitným predpisom,
2. Z rozpočtu obce sa môžu uhrádzať aj osobitné výdavky, ktorými sú:
a) vzdelávanie zamestnancov a to na
b) školenia, kurzy, semináre, porady, konferencie, sympóziá, kongresy,
c) periodickú tlač a neperiodickú tlač a iné prostriedky slúžiace na vzdelávanie zamestnancov pre potreby obce, zmluvné poistenie majetku,
d) reprezentačné účely,
e) propagačné účely.
Časť III.
Rozpočtový proces
§ 6 Hlavné úlohy subjektov v rozpočtovom procese
1. Starosta obce najmä:
a) riadi rozpočtový proces,
b) predkladá návrh rozpočtu na rokovanie Obecného zastupiteľstva,
c) v súlade s § 11 odst. 4 zák. 369/1990 o obecnom zriadení vykonáva zmeny rozpočtu rozpočtovým opatrením v rozsahu príjmov a výdajov bežného rozpočtu s tým, že výsledok bežného rozpočtu ostáva nezmenený.
d) predkladá návrh na zmenu rozpočtu na rokovanie Obecného zastupiteľstva v prípade, že dochádza k zmene výsledku bežného rozpočtu, resp. k zmenám kapitálového rozpočtu alebo finančných operácií
e) predkladá návrh záverečného účtu na rokovanie Obecného zastupiteľstva,
3. Obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne úkony súvisiace s rozpočtovým procesom, najmä:
a) zabezpečuje odborné podklady potrebné na správne a úplné spracovanie návrhu rozpočtu obce a návrhu na zmenu rozpočtu obce,
b) sústreďuje a spracúva rozpočtové požiadavky a požiadavky na zmenu rozpočtu od fyzických a právnických osôb a subjektov rozpočtového procesu podľa týchto Zásad,
c) vyhodnocuje výsledky hospodárenia za uplynulé obdobie,
d) spracúva hodnotiace správy a záverečný účet obce,
e) na požiadanie Obecného zastupiteľstva spracováva jednotlivé podkladové materiály, rozbory a pod.,
f) zabezpečuje spracovávanie podkladov a výkazníctvo vo vzťahu k príslušným orgánom v súlade s osobitnou právnou úpravou.
g) vedie účtovníctvo o stave a pohybe majetku obce o príjmov a výdavkoch a o finančných vzťahoch k štátnemu rozpočtu podľa zákona č.431/2002 Z. z. o účtovníctve v zmysle osobitných predpisov.
Časť IV.
Zostavovanie a schvaľovanie rozpočtu
§ 8 Schvaľovanie rozpočtu
1. Starosta obce predkladá ním odsúhlasený návrh rozpočtu obce na schválenie Obecnému zastupiteľstvu.
2. Pri schvaľovaní rozpočtu musia všetky dodatočne uplatnené poslanecké návrhy obsahovať informáciu o zdroji na krytie výdavkov týchto návrhov a súvis so zámermi a cieľmi obce.
Časť V.
Pravidlá rozpočtového hospodárenia
§ 11 Časové a účelové použitie rozpočtových prostriedkov
1. Rozpočtové prostriedky sa môžu použiť do konca kalendárneho roka s výnimkou tých prostriedkov, ktorých nevyčerpané zostatky v súlade s osobitnými predpismi možno použiť aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch a to len na účely, na ktoré boli schválené v rozpočte obce. Na zaradenie príjmu alebo výdavku do plnenia rozpočtu obce v rozpočtovom roku je rozhodujúci deň pripísania alebo odpísania prostriedkov z príslušného účtu obce.
2. Rozpočtové prostriedky možno použiť len na účely, na ktoré boli v rozpočte obce schválené.
3. Obec môže na základe odôvodnenej žiadosti povoliť výnimku z časového použitia rozpočtových prostriedkov poskytnutých obcou formou dotácie, s výnimkou dotácií na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy a ďalších dotácií poskytovaných v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.
4. Ak v priebehu rozpočtového roka vznikne potreba úhrady bežných výdavkov na odstránenie havarijného stavu majetku alebo na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou, ktoré nie sú rozpočtované a kryté príjmami bežného rozpočtu obce, môže obec na základe rozhodnutia Obecného zastupiteľstva použiť prostriedky rezervného fondu.
5. Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu obce možno použiť príjmy kapitálového rozpočtu obce, ak sa vrátia do termínu ich použitia na rozpočtovaný účel, najneskôr však do konca rozpočtového roka. Za rovnakých podmienok je možné použiť prostriedky rezervného fondu.
§ 13 Pravidlá uzatvárania zmlúv v osobitných prípadoch
1. Obec je povinná pri uskutočňovaní postupov podľa zákona č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov oznámiť Ministerstvu financií SR začatie verejného obstarávania zákazky a predkladá Ministerstvu financií SR návrh zmluvy pred jej uzavretím.
2. Obec postupuje podľa odseku 1, ak hodnota plnenia zo zmluvy podľa odseku 1 za stavebné práce, ktoré sa majú uskutočniť prevyšuje sumu 12.000.000,- Sk / 398.327 €.
3. Povinnosti starostu obce a hlavného kontrolóra obce pri uzatváraní zmlúv v osobitných prípadoch sú stanovené v § 17a zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov
.
§ 14 Osobitosti v rozpočtovej sfére
1. Obec môže určiť, že jeho subjekty, ktoré nemajú právnu subjektivitu, budú hospodáriť osobitne, len so zvereným preddavkom. Zároveň určí výšku preddavku a obdobie, na ktoré sa poskytuje. Obec je povinná zúčtovať príjmy a výdavky týchto subjektov najneskôr do konca rozpočtového roka.
2. Obec môže združovať prostriedky podľa Občianskeho zákonníka. Združené prostriedky sa vedú na samostatnom účte.
3. Obec uskutočňuje platby podľa uzatvorenej zmluvy o združení zo zdrojov, ktoré je oprávnené použiť na činnosť vymedzenú v predmete tejto zmluvy.
4. Obec vyporiada majetok, ktorý získala výkonom činnosti financovanej zo združených prostriedkov.
Časť VI.
Peňažné fondy obce
§ 17 Rezervný fond
1. Rezervný fond sa tvorí z prebytku hospodárenia vo výške určenej Obecným zastupiteľstvom, pričom minimálny ročný prídel do fondu je 10% z prebytku rozpočtu obce uplynulého roka. Ďalej môžu byť zdrojom fondu darované finančné prostriedky a zostatky z minulých rokov.
2. Rezervný fond sa používa na nasledovné účely:
a) doplnenie zdrojov na obstaranie hmotného a nehmotného majetku,
b) úhradu schodkového výsledku hospodárenia,
c) krytie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami počas rozpočtového roka,
d) obstaranie cenných papierov a na kapitálový vklad do činnosti iných subjektov.
Časť VII.
Zmena rozpočtu
Časť VIII.
Zodpovednosť za hospodárenie a monitorovanie rozpočtového hospodárenia
§ 21 Monitorovanie hospodárenia
1. Práce na zostavení monitorovacej správy riadi starosta obce.
2. Starosta obce predkladá ním odsúhlasenú monitorovaciu správu na prerokovanie obecnému zastupiteľstvu, a to najneskôr do 60 dní po uplynutí prvého polroka.
§ 22 Finančné usporiadanie
1. Po skončení rozpočtového roka obec finančne usporiada svoje hospodárenie, vrátane finančných vzťahov k fyzickým osobám - podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytlo prostriedky zo svojho rozpočtu. Ďalej usporiada finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a VÚC. Po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracuje do záverečného účtu obce.
Časť X.
Finančná kontrola a hlavný kontrolór obce
§ 26 Hlavný kontrolór obce
1. Osobitné postavenie v rámci nakladania s verejnými prostriedkami a vlastnými prostriedkami rozpočtu obce má hlavný kontrolór obce.
2. V rámci rozpočtového procesu najmä:
a) vypracováva odborné stanoviská k návrhu rozpočtu a k návrhu na zmenu rozpočtu,
b) vypracováva odborné stanoviská k hodnotiacej správe a záverečnému účtu,
c) kontroluje hospodárenie s finančnými prostriedkami obce,
d) kontroluje finančné plnenie rozpočtu,
2. Výsledky svojej činnosti kontrolór predkladá obecnému zastupiteľstvu.
§ 27
1. V ostatných záležitostiach neupravených týmito Zásadami sa obec riadi zák. 583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov
2. Návrh rozpočtu obce a záverečný účet musia byť pred schválením v Obecnom zastupiteľstve zverejnené minimálne na 15 dní na úradnej tabuli obce.
3. Schválený rozpočet obce, monitorovacia správa a záverečný účet musia byť zverejnené po schválení Obecným zastupiteľstvom na úradnej tabuli obce.
4. Zmeny a doplnky týchto Zásad schvaľuje Obecné zastupiteľstvo .
5. Nadobudnutím účinnosti týchto Zásad sa rušia doterajšie "Zásady hospodárenia s finančnými prostriedkami obce „ zo dňa 27.8.2010
6. Na týchto Zásadách sa uznieslo Obecné zastupiteľstvo v Bajerove,
dňa 1.8.2014
7. Zásady nadobúdajú účinnosť dňom schválenia.
........................................
Vladimír Mruz
starosta obce