01.04.2015
Článok I.
1. Obec BAJEROV (ďalej len „obec“) je samostatný samosprávny územný celok Slovenskej republiky, je právnickou osobou, ktorá za podmienok stanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými zdrojmi.
2. Zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce (ďalej len „Zásady“) upravujú a bližšie vymedzujú:
majetok obce,
hospodárenie s majetkom obce a jeho použitie,
rozdelenie majetku obce,
evidencia a inventarizácia majetku obce,
nadobúdanie a prevody vlastníctva majetku obce,
prenájom majetku obce a jeho dočasné užívanie,
správu majetku obce,
nakladanie s prebytočným a neupotrebiteľným majetkom,
pohľadávky a iné majetkové práva obce,
nakladanie s cennými papiermi, finančnými prostriedkami a finančná hotovosť,
schvaľovanie úkonov orgánmi obce.
3. Štatutárnym orgánom v majetkovo-právnych vzťahoch je starosta obce. Štatutárnym orgánom v majetkovo-právnych vzťahoch právnických osôb zriadených obcou je štatutárny zástupca organizácie.
4. Tieto Zásady sa vzťahujú na majetok :
určený na výkon samosprávy obce,
zverený do správy právnických osôb zriadených obcou,
ktorý, je v spoluvlastníctve obce a iného subjektu,
ktorý sa využíva na podnikateľskú činnosť obce,
ktorý je v prenájme alebo dočasnom užívaní.
5. Zásady sa nevzťahujú na nakladanie s finančnými prostriedkami obce, ktorých hospodárenie sa riadi zákonom NR SR č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov, zákonom NR SR č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov a schváleným rozpočtom obce.
6. Obec a právnické osoby, ktoré obec zriadila alebo založila, hospodária s majetkom obce spôsobom vymedzeným Zásadami.
7. Všetky právne úkony, týkajúce sa nakladania s majetkom obce musia mať písomnú formu, inak sú neplatné.
Majetok obce tvoria nehnuteľné a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce podľa zákona č.138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o majetku obcí) alebo ktoré nadobudne obec do vlastníctva prechodom z majetku Slovenskej republiky na základe zákona o majetku obcí alebo osobitného predpisu, alebo vlastnou činnosťou.
1. S majetkom a majetkovými právami obce sú oprávnené nakladať a hospodáriť orgány obce - obecné zastupiteľstvo a starosta obce.
2. Iné subjekty sú oprávnené nakladať s majetkom obce len potiaľ, pokiaľ to vyplýva z osobitných rozhodnutí alebo postupu oprávnených orgánov obce v rámci zmluvne určených kompetencií ako sú:
správa majetku príspevkovou a rozpočtovou organizáciou zriadenou obcou,
prenájom majetku a dočasné užívanie majetku inou fyzickou alebo právnickou osobou ak ide o dočasne neupotrebiteľný alebo prebytočný majetok,
bezodplatné poskytnutie majetku subjektom na plnenie ich úloh, ktoré nesmú odporovať cieľom a záujmom obce,
majetkový vklad do podnikania.
3. Orgány a subjekty oprávnené hospodáriť s majetkom obce musia s nim nakladať v prospech obce a jeho občanov, ochrany a tvorby životného prostredia. Sú povinné najmä :
chrániť, zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať,
udržiavať a užívať majetok v rámci plnenia úloh,
chrániť majetok pred poškodením, a zničením, stratou alebo zneužitím,
používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku obce,
viesť majetok v predpísanej účtovnej evidencii, vykonávať pravidelnú fyzickú a dokladovú inventúru.
4. Majetok obce možno použiť najmä na :
verejné účely,
na výkon samosprávy obce,
na výkon štátnej správy prenesenej na obec zákonom,
na podnikateľskú činnosť obce,
na činnosť právnických osôb zriadených obcou,
na vklad do obchodných spoločností.
5. O zmene účelu majetku rozhoduje obecné zastupiteľstvo.
6. Správa a údržba majetku obce je povinnosťou obce a je financovaná z rozpočtu obce.
1. V zmysle § 22 zákona č. 595/2003 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov a podľa § 4 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, na základe Opatrenia Ministerstva financií SR , ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcová účtová osnova pre rozpočtové organizácie, štátne fondy, obce, VÚC, príspevkové organizácie a niektoré iné právnické osoby, ktorých hlavným predmetom činnosti nie je podnikanie sa majetok obce delí na:
dlhodobý nehmotný majetok v cene nad 2 400,- € (software),
dlhodobý hmotný majetok odpisovaný v cene nad 1 700 €
drobný dlhodobý hmotný majetok v cene od 66,39 € do 995,82 € s dobou použiteľnosti dlhšou ako 1 rok,
dlhodobý hmotný majetok neodpisovaný - pozemky,
finančný prostriedky v hotovosti, na účtoch , podielové cenné papiere,
drobné krátkodobé predmety - ostatný majetok v cene od 0 ,- € do 66,39 €
Materiálové zásoby nakupované v malých množstvách bude obec účtovať priamo do spotreby, kde doba použitia je kratšia ako jeden štvrťrok - (kanc. potreby, PHM, oleje , maziva, čistiace a hygienické potreby, žiarovky, svietidla, drobné náradie, stavebný a elektroinštalačný materiál.
1. Majetok obce sa inventarizuje podľa § 29 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších zmien a doplnkov.
2. Evidenciu o stave a pohybe majetku vedie obecný úrad.
3. Za evidenciu a inventarizáciu majetku obce je zodpovedný starosta obce a štatutárny orgán právnickej osoby, ktorá je oprávnená nakladať s majetkom obce podľa Článku III. ods. 2 Zásad.
4. Evidencia hmotného majetku je vedená v inventárnych knihách Evidencia finančných prostriedkov v hotovosti je vedená v pokladničnej knihe a bankových výpisoch z účtov obce. Obe evidencie využívajú počítačovou technikou s využitím vhodného programu.
5. Výsledky hodnotenia stavu majetku obce v rámci vykonanej inventarizácie prerokováva obecné zastupiteľstvo 1 x ročne na základe správy ústrednej inventarizačnej komisie o vykonanej inventarizácii majetku obce za uplynulý kalendárny rok.
6. Peňažné prostriedky v hotovosti inventarizuje obec najmenej štyrikrát ročne.
7. Vyradenie majetku z evidencie sa môže uskutočniť na základe pokynov o nakladaní s prebytočným a neupotrebiteľným majetkom obce, ktoré sú uvedené v článku X. Zásad.
1. Obec môže nadobudnúť hnuteľný aj nehnuteľný majetok.
2. Nadobúdanie vlastníctva nehnuteľného majetku, podnikateľská činnosť obce, majetková účasť
pri podnikaní obce a združovanie finančných prostriedkov obce podliehajú vždy schváleniu obecným zastupiteľstvom.
3. Nadobúdanie vlastníctva hnuteľných vecí v obstarávacej hodnote nad 2 000,- € v každom jednotlivom prípade podlieha schváleniu obecného zastupiteľstva.O nadobudnutí hnuteľných vecí v rámci obvyklého hospodárenia v obstarávacej hodnote nižšej ako 2 000,- € rozhoduje starosta obce.
4. V mimoriadnych a havarijných prípadoch, keď sú ohrozené životy a zdravie ľudí alebo ich majetok, rozhoduje o nadobudnutí hnuteľných vecí starosta obce.
5. Obvyklým hospodárením sa rozumie, zabezpečenie základných prevádzkových a administratívnych činností obecného úradu, škôl a školských zariadení, hospodárenie spojené s plnením základných úloh obce v oblasti správy obce a jej majetku, bezpečnosti, kultúry, športu, dopravy, nakladania s odpadmi a sociálnych služieb.
1. Darovanie nehnuteľného majetku obce je neprípustné. Prevody nehnuteľného majetku na iné právnické a fyzické osoby sa uskutočňuje zmluvne a vždy za odplatu.
2. Prevody nehnuteľného majetku vždy podliehajú schváleniu obecným zastupiteľstvom.
3. Ak Zásady neustanovujú inak, prevody vlastníctva majetku obce sa musia vykonať:
na základe obchodnej verejnej súťaže podľa osobitného predpisu (ďalej len „obchodná verejná súťaž“),
dobrovoľnou dražbou podľa osobitného predpisu (ďalej len „dražba“),
priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej podľa osobitného predpisu (ďalej len „znalecký posudok“).
4. Obec zverejní zámer predať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej tabuli, alebo na internetovej stránke obce.
5. Podmienky obchodnej verejnej súťaže obec uverejní minimálne na 15 dní pred uzávierkou na podávanie návrhov do obchodnej verejnej súťaže.
6. Na prevod majetku obce dražbou sa vzťahuje zákon NR SR č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách.
7. Obec zverejní zámer predať svoj majetok priamym predajom najmenej na 15 dní. Zároveň zverejní lehotu na doručenie cenových ponúk záujemcov. Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom, ak všeobecná hodnota majetku stanovená podľa osobitného predpisu presiahne 40 000 €, v týchto prípadoch obec vyhlási obchodnú verejnú súťaž na základe rozhodnutia OcZ. Nehnuteľnosť musí byť jednoznačne identifikovaná tak, aby nebola zameniteľná s inou nehnuteľnosťou. Stanovenie všeobecnej hodnoty majetku obce pri priamom predaji nesmie byť v deň schválenia prevodu OcZ staršie ako šesť mesiacov. Stanovenie všeobecnej hodnoty majetku sa určí na základe znaleckého posudku, ktorý zabezpečí obec alebo žiadateľ.
8. Obec vyhlasuje obchodnú verejnú súťaž alebo dražbu na odpredaj majetku, ktorého všeobecná hodnota majetku stanovená podľa osobitného predpisu nepresiahla 40 000 € aj v prípade, ak je predpoklad, že vyhlásenie by mohlo priniesť obci väčší finančný prínos. Obecné zastupiteľstvo súčasne stanoví postup a podmienky vyhlásenej súťaže.
9. Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na fyzickú osobu, ktorá je v tejto obci:
starostom obce,
poslancom obecného zastupiteľstva,
štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej obcou,
hlavným kontrolórom obce,
zamestnancom obce,
blízkou osobou osôb uvedených vyššie
10. Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na právnickú osobu, v ktorej zakladateľom, vlastníkom obchodného podielu, štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného orgánu je osoba uvedená v odseku 8. To neplatí, ak ide o právnickú osobu, ktorej zakladateľom je obec alebo v ktorej má obec obchodný podiel.
11. Ustanovenia odsekov 3 až 9 sa nepoužijú pri prevode vlastníctva majetku obce, a to:
bytu alebo pozemku podľa osobitného predpisu,
pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy,ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou,
podielu majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo,
hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur,
v prípadoch hodných osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov, a to najmä :
zámena majetku obce,
zrušenie a vysporiadanie podielového spoluvlastníctva majetku obce,
dohoda o urovnaní,
predaj nehnuteľného majetku obce na sociálne, charitatívne, osvetové, kultúrne a verejnoprospešné účely,
predaj pozemku obce do výmery 50 m² funkčne prislúchajúcemu k susediacemu pozemku vo vlastníctve žiadateľa, v súvislosti s výstavbou realizovanou žiadateľom (najmä prístavba rodinného domu, zasahovanie projektu stavby do pozemku vo vlastníctve obce, zabezpečenie prístupu k pozemku a podobne), okrem predaja za účelom výstavby samostatne stojacej garáže,
predaj pozemku obce funkčne prislúchajúceho k susediacemu pozemku vo vlastníctve žiadateľa, ak ide o dlhodobé užívanie bez právneho dôvodu,
iné.
12. V prípadoch hodných osobitného zreteľa určí kúpnu cenu obecné zastupiteľstvo.
13. Prevody vlastníctva hnuteľného majetku podliehajú schváleniu:
starostu obce - v prípade, že zostatkovej hodnota majetku v čase odpredaja nepresiahne sumu 400,- € v každom jednotlivom prípade,
obecného zastupiteľstva - v prípade, že zostatková hodnota majetku je nad 400,- €.
14. Ak obec prevádza vlastníctvo nehnuteľného majetku obce, návrh na vklad vlastníckeho práva
príslušnej Správe katastra v prospech kupujúceho podá obec ako predávajúci pod podmienkou úhrady kúpnej ceny kupujúcim v plnej výške pred podaním návrhu na vklad. Obdobne sa postupuje pri zámene, zrušení a vysporiadaní podielového spoluvlastníctva, zriaďovaní vecných bremien, záložného práva.
15. Náklady na vypracovanie geometrického plánu znáša žiadateľ. Geometrický plán doloží
k žiadosti. Správne poplatky súvisiace s vkladom do katastra nehnuteľností hradí vždy kupujúci. Úhrada kúpnej ceny sa dohodne v kúpnej zmluve.
16. Obec vedie prostredníctvom obecného úradu evidenciu o všetkých uzatvorených kúpnych zmluvách týkajúcich sa majetku obce.
1. Obec môže majetok, ktorý dočasne nepotrebuje na plnenie svojich úloh, zmluvne prenajať inej fyzickej alebo právnickej osobe a to spravidla odplatne.
2. Ak je to vo verejnom záujme (napr. športové objekty) alebo ak ide o nerentabilnú prevádzku,
ktorej činnosť je v prospech občanov obce , môže obec zmluvne dať majetok do užívania bezodplatne.
3. Ustanovenia Článku VII. Zásad ods. 3 až 5 a ods. 7 až 9 obec primerane uplatní aj pri prenechávaní majetku obce do nájmu, a to najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel rovnaké alebo porovnateľné nehnuteľnosti („obvyklé nájomné“), okrem:
a) hnuteľnej veci vo vlastníctve obce, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 €,
b) nájmu majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí 10 dní (240 hodín) v kalendárnom mesiaci,
c) prípadov hodných osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov, a to najmä v prípadoch nájmu:
Článok IX.
Správa majetku obce
Článok X.
Nakladanie s prebytočným a neupotrebiteľným majetkom obce
Článok XI.
Pohľadávky a iné majetkové práva obce
Článok XII.
Nakladanie s cennými papiermi, finančnými prostriedkami a finančná hotovosť
Článok XIII.
Schvaľovanie úkonov orgánmi obce
( zhrnutie)
Starosta obce schvaľuje:
a. kúpu hnuteľného majetku v hodnote do 2 000,- €,
b. predaj prebytočného a neupotrebiteľného hnuteľného majetku so zostatkovou cenou do 400,- €
c. nájom hnuteľného majetku obce, ktorého zostatková cena je nižšia ako 3 500,- € a nájom nehnuteľného majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí 10 dní v kalendárnom mesiaci,
d. príležitostný krátkodobý prenájom priestorov na spoločenské, kultúrne, predajné, schôdzkové a rodinné podujatia,
e. menuje členov inventarizačnej komisie obce,
f. odpustenie pohľadávky obce s hodnotou do 200,-€.
1. Zásady sú záväzné pre orgány obce a subjekty nakladajúce s majetkom a majetkovými právami obce.
2. Kontrolou nad dodržiavaním Zásad sú poverení Komisia finančná, sociálna a správy majetku pri OcZ a hlavný kontrolór obce.
3. Zmeny a doplnky Zásad sa robia písomne a schvaľuje obecné zastupiteľstvo .
4. Dňom nadobudnutia účinnosti Zásad sa zrušujú Zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce schválené dňa 29.11.2002.
5. Zásady boli schválené Obecným zastupiteľstvom v Bajerove dňa 6.9.2013, uzn. č. 12/2013.
6. Zásady nadobúdajú účinnosť dňom 1.10.2013.
Návrh zásad zverejnený vyvesením na úradnej tabuli obce BAJEROV
Deň vyvesenia: 19.8.2013
Deň zvesenia: 5.9.2013